4.3 Kapitaalgoederen
Inleiding
Er is een nota kapitaalgoederen opgesteld. De nota kapitaalgoederen biedt inzicht en grip op het beheer van de kapitaalgoederen. De nota geeft inzicht in de financiële middelen die nodig zijn om de kapitaalgoederen op het door de raad vastgestelde of wettelijk verplichte kwaliteitsniveau te houden. De nota geeft inzicht in de verwachte uitgaven voor de eerste jaren (2019 – 2023) en bevat ook een doorkijk naar de langere termijn.
Dit wordt in de nota gespiegeld aan de beschikbare middelen. Op basis hiervan worden aantal adviezen over de wijze van financiering en activering van middelen gegeven als ook adviezen voor de herschikking van middelen. De nota kapitaalgoederen dient als basis voor het opstellen van de paragraaf ‘Onderhoud kapitaalgoederen’ in de begroting en de jaarrekening. Actuele beheerplannen voor bijv. wegen, kunstwerken, bomen, speelvoorzieningen en groen zijn daarvoor nodig.
De nota kijkt over een aantal jaren. De daadwerkelijke uitgaven per jaar kunnen afwijken van de geraamde kosten, omdat de uitvoering altijd wordt afgestemd met andere taakvelden, programmasturing en wijksturing.
Huidige inzichten
Analyse van de verschillende taakvelden levert het volgende overzicht op over de stand van zaken van de kwalitatieve toestand van de kapitaalgoederen in de openbare ruimte. Samengevat is dat:
- De kapitaalgoederen zijn redelijk goed in beeld.
- Voornamelijk wetgeving is richtinggevend voor het kwaliteitsniveau.
- Kwaliteit van kapitaalgoederen daalt en bereikt een kritisch peil.
- Investeren is onvermijdelijk, investeringsbehoefte neemt toe.
Inzichten financieel
Het doorrekenen van de onderhouds- en vervangingsbehoefte levert het volgende beeld op van de financiële situatie van de kapitaalgoederen:
- Noodzakelijke beheer past binnen het budget en geeft tijdelijk een overschot.
- Consequentie middellange termijn (rond 2028): kapitaallasten overstijgen budget.
- De kosten fluctueren.
Op dit moment en de eerste jaren erna zijn voldoende middelen beschikbaar. Het positieve verschil tussen benodigde en beschikbare middelen valt terug naar het algemene financieel perspectief. Verder wordt afgesproken dat beheerplannen worden opgesteld en dat nota kapitaalgoederen elke 2 jaar wordt geactualiseerd. Ook wordt duidelijk dat op de langere termijn de kapitaallasten stijgen en dat aanvullend budget nodig is.
Benodigd voor uitvoering van onderhoud | ||||||||||
Kapitaalgoederen | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vervangen | 13.541 | 12.830 | 13.023 | 12.941 | 12.941 | |||||
Kapitaallast | 3.889 | 4.357 | 5.089 | 5.682 | 6.110 | |||||
Groot onderhoud | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | |||||
Klein onderhoud | 7.186 | 7.186 | 7.186 | 7.186 | 7.186 | |||||
Schoonhouden | 1.474 | 1.525 | 1.689 | 1.853 | 1.853 | |||||
Kwaliteitsverbetering openbare ruimte | 100 | 150 | 150 | 150 | 150 | |||||
Totaal benodigd | 16.149 | 16.717 | 17.614 | 18.370 | 18.799 | |||||
Beschikbaar voor uitvoering van onderhoud | ||||||||||
Kapitaalgoederen | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Vervangen | 7.549 | 6.838 | 7.031 | 6.949 | 6.949 | |||||
Kapitaallast | 3.467 | 3.479 | 3.755 | 3.892 | 4.015 | |||||
Groot onderhoud | 2.460 | 2.460 | 2.460 | 2.460 | 2.460 | |||||
Klein onderhoud | 6.598 | 6.911 | 6.911 | 6.911 | 6.911 | |||||
Schoonhouden | 1.474 | 1.474 | 1.474 | 1.474 | 1.474 | |||||
Inzet eigen dienst | 2.383 | 2.383 | 2.383 | 2.383 | 2.383 | |||||
Extra middelen kwaliteit verbeteren or | 100 | 150 | 150 | 150 | 150 | |||||
Extra middelen investeringen infrastructuur | 150 | 2.000 | 3.000 | 3.500 | 3.500 | |||||
Taakstelling UF | -236 | -236 | -236 | -236 | -236 | |||||
Totaal beschikbaar | 16.395 | 18.620 | 19.897 | 20.534 | 20.657 | |||||
Benodigd vs beschikbaar voor uitvoering van onderhoud | ||||||||||
Kapitaalgoederen | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Benodigd | 16.149 | 16.717 | 17.614 | 18.370 | 18.799 | |||||
Beschikbaar | 16.395 | 18.620 | 19.897 | 20.534 | 20.657 | |||||
Verschil benodigd - beschikbaar | 247 | 1.903 | 2.283 | 2.164 | 1.858 | |||||
Bedragen * 1.000 euro | ||||||||||
Benodigd | ||||||||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||||
Groen en bomen | 2.492 | 2.548 | 2.604 | 2.660 | 2.716 | |||||
Spelen en meubilair | 288 | 288 | 288 | 288 | 288 | |||||
Verharding technisch en reiniging | 4.999 | 5.240 | 5.594 | 5.948 | 6.138 | |||||
Civieltechnische kunstwerken | 637 | 734 | 830 | 927 | 1.023 | |||||
VRI | 439 | 509 | 578 | 648 | 717 | |||||
Openbare verlichting | 213 | 230 | 246 | 263 | 279 | |||||
Riolering | 5.148 | 5.037 | 5.191 | 5.205 | 5.205 | |||||
Havens | 106 | 106 | 106 | 106 | 106 | |||||
Vastgoed | 1.726 | 1.876 | 2.026 | 2.176 | 2.176 | |||||
Kwaliteitsverbetering openbare ruimte | 100 | 150 | 150 | 150 | 150 | |||||
Totaal | 16.149 | 16.717 | 17.614 | 18.370 | 18.799 | |||||
Beschikbaar | ||||||||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||||
Groen en bomen | 3.119 | 3.019 | 3.019 | 3.019 | 3.019 | |||||
Spelen en meubilair | 288 | 288 | 288 | 288 | 288 | |||||
Verharding technisch en reiniging | 2.781 | 2.873 | 2.965 | 3.057 | 3.148 | |||||
Civieltechnische kunstwerken | 1.429 | 1.842 | 1.842 | 1.842 | 1.842 | |||||
VRI | 215 | 229 | 244 | 258 | 273 | |||||
Openbare verlichting | 213 | 230 | 246 | 263 | 279 | |||||
Riolering | 5.148 | 5.037 | 5.191 | 5.205 | 5.205 | |||||
Havens | 106 | 106 | 106 | 106 | 106 | |||||
Vastgoed | 3.082 | 3.082 | 3.082 | 3.082 | 3.082 | |||||
Extra middelen kwaliteit verbeteren or | 100 | 150 | 150 | 150 | 150 | |||||
Extra middelen investeringen infrastructuur | 150 | 2.000 | 3.000 | 3.500 | 3.500 | |||||
Taakstelling UF | -236 | -236 | -236 | -236 | -236 | |||||
Totaal | 16.631 | 18.856 | 20.133 | 20.770 | 20.893 | |||||
Verschil benodigd - beschikbaar | ||||||||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||||
Groen en bomen | 627 | 471 | 415 | 359 | 303 | |||||
Spelen en meubilair | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Verharding technisch en reiniging | -2.218 | -2.367 | -2.629 | -2.891 | -2.989 | |||||
Civieltechnische kunstwerken | 792 | 1.108 | 1.012 | 915 | 819 | |||||
VRI | -225 | -280 | -335 | -390 | -445 | |||||
Openbare verlichting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Riolering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Havens | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Vastgoed | 1.356 | 1.206 | 1.056 | 906 | 906 | |||||
Extra middelen kwaliteit verbeteren or | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Extra middelen investeringen infrastructuur | 150 | 2.000 | 3.000 | 3.500 | 3.500 | |||||
Taakstelling UF | -236 | -236 | -236 | -236 | -236 | |||||
Verschil benodigd - beschikbaar | 247 | 1.903 | 2.283 | 2.164 | 1.858 | |||||
Bedragen * 1.000 euro |
Toelichting
In 2017 is het In het Besluit Begroting en Verantwoording gemeenten en provincies (BBV) vernieuwd. Het verplicht activeren van levensduur verlengde maatregelen voor kapitaalgoederen biedt de komende jaren ruimte. Door de kosten niet in één keer uit de exploitatie te hoeven financieren, maar de investeringen over de (rest)levensduur af te schrijven, nemen de lasten voor groot onderhoud op korte termijn af.
Het kapitaliseren van de investeringen biedt ruimte op de begroting voor de korte termijn. De kapitaallasten kunnen worden opgevangen binnen het budget. Ook na 2022 blijven vervangingsinvesteringen noodzakelijk en zullen de kapitaallasten blijven stijgen.
Bij gelijkblijvend budget overstijgen de kapitaallasten rond 2028 het beschikbare budget. De eerste vrijval van kapitaallasten is op zijn vroegst pas te verwachten over 20 jaar. De eerste jaren kan het tekort worden ondervangen door het overschot van de eerste jaren te benutten voor de dekking. Hiervoor kan het zinvol zijn op termijn een reserve kapitaallasten in te richten. Uiteindelijk zullen de stijgende kapitaallasten moeten worden opgenomen in de meerjarenbegroting. De overtollige middelen terug naar de algemene middelen met daarbij de kanttekening dat in paragraaf 1.3 een voorstel voor nieuwe investeringen wordt gedaan met consequenties voor het gepresenteerde financieel perspectief, de geprognosticeerde kapitaallasten en het 'break-even-point' daarin.