Perspectief nota

Burgerpeiling

Ontwikkeling waardering inwoners voor gemeente

5.2.2 Ontwikkeling waardering inwoners voor gemeente

Hoe vinden inwoners van de gemeente Almelo dat de gemeente haar taken uitvoert? En gaat die dienstverlening voor- of juist achteruit? De onderstaande figuur laat dit zien aan de hand van zeven rapportcijfers die (bijna allemaal) zowel in 2015, 2017 als 2019 zijn gegeven. Aan inwoners is voor elk onderdeel gevraagd hun waardering voor het werk van de gemeente te vertalen in een cijfer tussen 1 en 10. In de figuur worden alleen de gemiddelde beoordelingen uit 2019 tevens als cijfer weergegeven bij elk onderdeel. Twee onderdelen werden in 2017 niet door inwoners beoordeeld, daarom ontbreekt aan de linkerkant een deel van de lijn van 2017
De figuur laat zien dat de waardering van inwoners voor hun gemeente in de lift zit. Zowel in 2017 als in 2019 werd op alle punten beter gescoord dan twee jaar eerder. De meeste vooruitgang zien we in de beoordeling van de mate waarin de gemeente samenwerking zoekt met inwoners. In 2017 werd hierop een 5,5 gescoord, in 2019 is dit gemiddelde gestegen tot een 6,1. De digitale dienstverlening wordt in alle jaren het meest positief beoordeeld. In 2019 met een 7,1.
Door de periodieke herhaling van de inwonerpeiling Waar Staat Je Gemeente kan de ontwikkeling van de meeste resultaten in de tijd worden vergeleken. In het vervolg van dit rapport gaan we alleen in op de resultaten van 2019, voor een vergelijking met resultaten uit andere jaren en met resultaten uit andere gemeenten kunt u terecht op de website waarstaatjegemeente.nl.

Waardering inwoners voor gemeente per onderdeel